24
April
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Detailhandlere fortsætter globaliseringen trods tilbagegang

Detailhandlere er inden for de seneste 12 måneder fortsat med at udvide globalt og udvikler strategisk langsigtede vækstplaner til trods for den globale økonomiske afmatning. Dette fremgår af den seneste detailhandel-undersøgelse fra CB Richard Ellis - den årlige rapport How Global is the Business of Retail? Detailhandlen fortsætter med, ikke blot at internationalisere, men også med at globalisere, idet over 40% af alle nyåbninger i 2008 var foretaget uden for detailhandlerens hjemstedsregion.

De 280 detailhandlere, som var med i den globale undersøgelse, har i gennemsnit øget deres internationale ”footprint” med 12% i 2008, og var således repræsenteret i 16,5 lande sammenlignet med 14,7 lande i 2007. Den fortsatte udvidelse er primært en følge af luksus-detailhandlen, der især er baseret i Storbritannien, Frankrig, Spanien og Italien, der i gennemsnit har åbnet butikker i yderligere 3,4 lande sidste år. Nogle af verdens bedst kendte mærker, herunder Gucci, Starbucks og Tiffany & Co., var blandt de hurtigst voksende detailhandlere, som åbnede forretninger i adskillige nye markeder sidste år.

Rapporten fra CB Richard Ellis konstaterer endvidere, at Storbritannien fortsætter med at være førende på verdensplan inden for det internationale detail-marked. Europa – med 58% internationale detailhandlere - opretholder sin evne til at tiltrække verdens førende detailhandlere.



Klik her for at downloade rapporten
Klik her for at downloade rapporten